Goese leerlingen maken kans op award dankzij actie voor aandacht mentale problemen bij jongeren

17-10-2022

Vier leerlingen van het Goese Lyceum maken kans op de Young Impact Award omdat ze mentale problemen bij jongeren op de kaart zetten.

Lazia Bak (17), Murat Uysal (17), Nidae Errahmouni (16) en Sofia Goubert (16) – dat zijn ze – organiseerden in juni een middag waarop zijzelf en hun klasgenoten konden afrekenen met negatieve gedachten. Op een creatieve en symbolische manier, door de negatieve gedachten en frustraties op bierfluitjes en houten tafeltjes te schrijven en die vervolgens aan stukken te gooien (de glazen) en slaan (de tafeltjes).

Uit onderzoek, van onder andere het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), blijkt dat de mentale gezondheid van jongeren de afgelopen jaren is afgenomen. In 2021 was 18 procent van de 12- tot 25-jarigen psychisch ongezond. In 2019 en 2020 was dit nog 11 procent. Niet in de laatste plaats als gevolg van coronamaatregelen, zoals lockdowns en schoolsluitingen.

Young Impact is een organisatie die jongeren stimuleert om via lesprogramma’s en dit soort acties aandacht te vragen voor thema’s als klimaat, diversiteit, gelijke kansen en gezondheid. Er kan nog tot 1 november op Lazia, Murat, Nidae en Sofie gestemd worden.

Mario Wisse 12-10-22, 16:36

Deze website maakt gebruik van cookies

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services.

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.